Ravitsemus blogi

Uusi vuosi, uusi elämä?

 

Hyvää uutta vuotta! Lehdet ja some pursuavat taas erilaisia tekstejä uudesta elämästä ja laihdutusvinkeistä. Laihdutusvinkkejä on laidasta laitaan ja monissa on kyse erilaisista dieeteistä. Dieetit lupaavat nopeita ja supertehokkaita ratkaisuja ja tuloksia. Moni on varmasti koittanut erilaisia dieettejä ja ehkä ne ovat olleet hyviä, onnistuneita kokemuksia, mutta monesti tulokset eivät ole olleet kuitenkaan kestäviä. Dieetit ovat usein myös hyvin tiukkoja ja niitä ei ole käytännössä mahdollista noudattaa pitkiä aikoja. Dieetillä pudotettu paino hiipii helposti takaisin, kun dieetin jälkeen palataan niihin samoihin tapoihin kuin ennen dieettiä.

 

Toisella laidalla on taas elämäntapamuutos. Elämäntapamuutos voi kuulostaa rankalta ja työläältä. Dieetit ovatkin onnistuneet markkinoimaan itsensä siinä suhteessa hyvin, että niihin tekee mieluummin tarttua kuin elämäntapamuutokseen, koska elämäntapamuutos ei tuo nopeita ratkaisuja. Se vaatiikin kärsivällisyyttä ja sille täytyy antaa aikaa. Mutta elämäntapamuutos voi tuoda pitkäkestoisia vaikutuksia niin jaksamiseen kuin terveyteenkin.

 

Elämäntapamuutoksessa pyritään tekemään pikkuhiljaa niitä muutoksia omiin tapoihin, jolloin niihin sopeudutaan sitä mukaa, kun uusia tapoja muodostetaan. Elämäntapamuutos kannattaakin aloittaa pienistä asioista yksi kerrallaan. Ei kannata pyrkiä muuttamaan kaikkea heti. Kannattaa pohdiskella, että mitkä tekijät arjessa ovat merkittävimpiä, esimerkiksi jos syö aina vehnäleipää, kannattaa pohtia, voisiko leivän vaihtaa ruisleipään. Arjen valinnoilla on suurin merkitys. Ensimmäinen asia voi olla esimerkiksi säännöllisen ateriarytmin muodostaminen tai kasvisten lisääminen joka aterialle. Muutokselle kannattaa antaa aikaa ja siirtyä seuraavaan muutokseen, kun ensimmäisestä on jo muodostunut tapa. Seuraavaksi voi esimerkiksi ryhtyä keskittymään ruokien ravintoainesisältöön. Kannattaa aloittaa sellaisella muutoksella, joka tuntuu siltä, että se on mahdollista saavuttaa. Onnistumisenkokemukset antavat uutta energiaa ja itseluottamusta.

 

Dieeteissä on se huono puoli, että ne ovat hyvin tiukkoja ja eivät anna oikein liikkumavaraa. Ruokia luokitellaan usein hyviksi ja pahoiksi, vaikka ruoka on ruokaa. Pysyvälle elämäntapamuutokselle onkin olennaista joustavuus. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Tämä voi tuntua aluksi haastavalta, varsinkin jos on aikaisemmin tukeutunut tiukkoihin sääntöihin, mutta tätä voi harjoitella. Ei kannata lannistua, jos tuloksia ei näy heti tai muutoksia on vaikea toteuttaa. Silloin kannattaa miettiä, ovatko muutokset liian kunnianhimoisia. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä.

 

Tänä vuonna kannattaa pohtia, haluaako aloittaa uuden dieetin vai muuttaa jotain pientä omassa arjessaan, millä on vuositasolla suuri merkitys.

 

-Annukka, ravitsemustieteiden opiskelija